جهش تولید با مشارکت مردم
En   سایت‌مپ
چهارشنبه 17 بهمن 1403

En

رسیدگی به درخواست از هیئت حل اختلاف

چاپ
کد:10031092104
سوالات متداول نظرسنجی  ثبت شکایات

معرفی خدمت

ادارات ثبت احوال و اتباع ایرانی می توانند موارد مصرحه در ماده 3 قانون ثبت احوال را در هیئت حل اختلاف مطرح نمایند . قوانین ثبت احوال کشور در خصوص هیئت حل اختلاف ماده 3 :
- در مقر هر اداره ثبت احوال هیئتی به نام هیئت حل اختلاف مرکب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان آنان و یکی از کارمندان مطلع اداره مزبور به انتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشکیل می شود.

وظایف هیئت حل اختلاف به قرار زیر است : 
- تصحیح و رفع اشتباهات مأمورین ادارات ثبت احوال در تحریر اسناد هویتی (اعم از سند ولادت و فوت) یا نقل وقایع در اسناد و تغییر نام های ممنوع و ابطال اسناد موهوم و مکرر و اسناد مورد استفاده بیگانگان و ...
- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم شناسنامه و گواهی ولادت یا وفات و تکمیل سند از نظر مشخصاتی که نامعلوم بوده است مندرج در ماده 29 این قانون.
- رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه ها و مدارک به دفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.
- ابطال اسناد و شناسنامه هایی که بیگانگان مورد استفاده قرار داده اند و طبق ماده 44 اعلام می شود.  
- ابطال اسناد مکرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنسیت صاحب سند و تغییر نام های ممنوع.  
- حذف کلمات زاید ، غیر ضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.
ترتیب تقاضا و گردش کار دفاتر هیئت ها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد.

تبصره - تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات اگر قبل از امضاء باشد با توضیح مراتب در حاشیه سند به عمل می آید و امضاء کنندگان سند ذیل توضیح را امضاء خواهند نمود .( اصلاحی 1363/10/18)

ماده 4- رسیدگی به شکایات اشخاص ذینفع از تصمیمات هیئت حل اختلاف و همچنین رسیدگی به سایر دعاوی راجع به اسناد ثبت احوال با دادگاه شهرستان یا دادگاه بخش مستقل محل اقامت خواهان به عمل می آید و رای دادگاه فقط پژوهش پذیر است. مهلت شکایت از تصمیم هیئت حل اختلاف ده روز از تاریخ ابلاغ است.

تبصره - هرگاه سند ثبت احوال در ایران تنظیم شده و ذینفع مقیم خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه محل صدور سند و اگر محل تنظیم سند و اقامت خواهان هر دو در خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه شهرستان تهران خواهد بود. نحوه اعلام نظر هیئت به شهروند در مراجعه حضوری بین 10 تا 15 روز و یا از طریق تماس تلفنی به متقاضی اعلام می شود . اگر درخواست الکترونیکی  باشد نتیجه از طریق پیامک و ایمیل به شهروند اطلاع داده می شود. تحویل شناسنامه پس از تقاضا اجرای رای به صورت حضوری می باشد. 

ویژگی های خدمت

نام خدمت کلان : تغییر مشخصات هویتی
گروه خدمت: خدمات عمومی
نوع مخاطبین: مردم
ماهیت خدمت: حاکمیتی
سطح خدمت: کشوری
نحوه شروع: تقاضای گیرنده خدمت
شناسه خدمت کلان: 10031092000
نوع خدمت: G2C دولت به مردم
آیا در میز خدمت حضوری ارایه می شود؟ بله
شناسنامه خدمت: دریافت
توافق نامه سطح خدمات: دریافت
مدت زمان انجام خدمت: 2 الی 3 روز

مدارک مورد نیاز

- اصل شناسنامه،کارت ملی،عکس،مدارک مربوط به سمت با توجه به نسبت در خواست کننده با صاحب شناسنامه .
- اصالتا:گواهی حکم رشد برای متقاضی زیر 10سال(این حکم توسط دادگاه صادر می شود).
- ولایتا:مدارک پدری یا جد پدری
- وکالتا: شناسنامه وکیل و اصل وکالتنامه
- قیوما: شناسنامه قیم و گواهی قیم نامه(که توسط دادگاه صادر می گردد)
- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (در دفاتر پیشخوان از طریق دستگاه کارتخوان)


نحوه مراجعه و دریافت شناسنامه

به ادارات ثبت احوال مراجعه نمایید .

مراحل خدمت


مراحل خدمت

تاریخ آخرین به روزرسانی : 1403/07/04
نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران