به گزارش مرکز آموزش و پژوهش و مطالعات راهبردی ثبت احوال کشور، چهارمین گردهمایی مدیران و کارشناسان آموزش و توسعه منابع انسانی دستگاههای اجرایی کشور، روزدوشنبه 12 آذرماه 1403 به میزبانی مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور و با حضور معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.
گفتنی است ، روح اله هاشمی ریاست مرکز آموزش، پژوهش و مطالعات راهبردی سازمان ثبت احوال کشور به همراه فاطمه فیاض بخش رئیس گروه آموزش مرکز، در این گردهمایی حضور یافتند.
به نقل ازمرکز روابط عمومی و امور بینالملل سازمان اداری و استخدامی کشور، ذبیحالله سلمانی؛ معاون سرمایه انسانی این سازمان ضمن تبریک سالروز قانون اساسی، به اهمیت آموزش و پرورش به عنوان یکی از اصول پایه در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: آنچه که امروز کشور ما را بیش از هر چیز تهدید میکند، توهم دانایی است.
سلمانی در این همایش، با اشاره به 4 بند از سیاستهای کلی نظام اداری، ابلاغی مقام معظم رهبری که مستقیم به آموزش و توانمندسازی کارکنان اختصاص دارد و همچنین یادآوری تصریحات قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون برنامه هفتم پیشرفت، جایگاه آموزش در اسناد بالادستی را تبیین کرد و در ادامه، توانمندسازی کارکنان دولت را به عنوان یکی از اولویتهای مهم نظام اداری کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور برشمرد.
وی با بیان اینکه تهیه برنامههای اصلاح نظام اداری در دولت چهاردهم در دستور کار سازمان اداری و استخدامی کشور قرار دارد، از آماده بودن پیشنویس آن خبرد داد و گفت: نیازسنجی و بهروزرسانی آموزش مدیران، طراحی نظام آموزش کارکنان مبتنی بر فناوریها و راهبردهای نوین، تربیت مدیران جوان، با انگیره و کارآمد، طراحی و استقرار نظام مدیریت استعداد و جانشین پروری از محورهای اصلی این برنامه است.
جلیل دارا؛ رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور نیز ضمن تشریح اهمیت آموزش کارکنان آن وزارتخانه، بهویژه فرماندارن و استانداران، آموزش در وزارت کشور را بهعنوان یکی از ابزارهای اصلی حکمرانی عنوان کرد و گفت: با توجه به سرعت تحولات جهانی در عرصههای مختلف و ورود تکنولوژیهای نوین مانند هوش مصنوعی، باید از این تکنولوژیها در آموزش استفاده کرد.
علیاله قنبری؛ رئیس امور آموزش و توسعه منابع انسانی سازمان اداری استخدامی کشور نیز با تاکید بر اینکه آموزشها باید مبتنی بر نیاز کارمندان طراحی و اجرا شوند که خروجی آن یادگیری و تغییر رفتار باشد، گفت: اگر بخواهیم تحولی مثبت در آموزش ایجاد کنیم باید از فناوریها و روشهای نوین در فرآیند آموزش بهخصوص در اجرای برنامههای آموزشی استفاده کنیم. وی در ادامه گفت: نظام آموزش کارکنان دولت، نزدیک دو دهه است که تغییر نکرده و لازم است با عنایت به فناوریها و رویکردهای جدید بازطراحی شود.
در پایان این گردهمایی، مدیران و کارشناسان آموزش دستگاههای اجرایی کشور ضمن به اشتراکگذاری تجربیات موفق در دستگاه خود، چالشها، مشکلات و پیشنهادهای خود را برای توسعه و بهبود نظام آموزش کارکنان دولت، مطرح کردند.