سال مهار تورم و رشد تولید
En
پنجشنبه 18 بهمن 1403

اداره کل ثبت احوال استان کرمانشاه

En

رسیدگی به درخواست های کمیسیون تشخیص سن (اصلاح تاریخ تولد)

چاپ
کد:10031092100
سوالات متداول نظرسنجی  ثبت شکایات

معرفی خدمت

قانون حفظ و اعتبار اسناد سجلی
قانون حفظ و اعتبار اسناد سجلی و جلوگیری از تزلزل آنها مصوب مجلس شورای اسلامی به شماره 576-ق مورخ 1367/11/17 به شرح زیر ارائه شده است:
تبصره – صاحب شناسنامه تنها یک بار در طول عمر و درصورتیکه اختلاف سن واقعی با سن مندرج در اسناد سجلی به تشخیص کمیسیونی مرکب از فرماندار یا بخشدار، رئیس اداره ثبت احوال محل و پزشک منتخب مدیرعامل سازمان بهداری استان و رئیس شورای اسلامی شهر و یا بخش محل صدور شناسنامه و با عضویت و ریاست قاضی دادگاه صالحه محل تشکیل می گردد، بیش از 5 سال باشد می تواند سن خود را اصلاح نماید. قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 1367/11/02 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 1367/11/12 به تایید شورای نگهبان رسیده است . 

ویژگی های خدمت

نام خدمت کلان : تغییر مشخصات هویتی
گروه خدمت: خدمات عمومی
نوع مخاطبین: مردم
ماهیت خدمت: حاکمیتی
سطح خدمت: کشوری
نحوه شروع: تقاضای گیرنده خدمت
شناسه خدمت کلان: 10031092000
نوع خدمت: G2C دولت به مردم
آیا در میز خدمت حضوری ارایه می شود؟ بله
شناسنامه خدمت: دریافت
توافق نامه سطح خدمات: دریافت
مدت زمان انجام خدمت: پس از تکمیل پرونده 1 الی 2 روز

اشخاص واجد شرایط جهت تغییر سن

هر یک از اشخاص زیر که خواهان اصلاح تاریخ تولد خود می باشند می توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود اقدام نمایند.
1- اشخاص 18 سال به بالا
2- اشخاص کمتر از 18 سال که دارای حکم رشد باشند.
3- پدر یا جد پدری با ارائه شناسنامه خود جهت فرزندان کمتر از 18 سال
4- قیم و وصی برای افراد تحت سرپرستی خود با ارائه مدارک مستند که سمت او احراز شده باشد.  



مدارک مورد نیاز جهت اصلاح تاریخ تولد

1- درخواست کتبی صاحب سند یا ولی قانونی در برگ مخصوص (فرم شماره 8)
2- ارائه اصل شناسنامه عکسدار و تصویر آن.
3- یک قطعه عکس جدید.
4- اصل و تصویر حکم رشد برای اشخاص کمتر از 18 سال که شخصا" مراجعه می‌نمایند.
5- اصل تصویر مدارک مربوط به قیم یا وصی برای افراد تحت سرپرستی
6- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (در دفاتر پیشخوان از طریق دستگاه کارتخوان)  




نحوه مراجعه و مراحل اصلاح تاریخ تولد و تغییر سن

1- متقاضی برای اصلاح تاریخ تولد می بایست به دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه خود مراجعه و مدارک لازم را تسلیم و رسید آنرا دریافت نماید. 
2- تاریخ تشکیل جلسه رسیدگی توسط دبیرخانه کمیسیون تشخیص سن محل صدور شناسنامه به خواهان ( متفاضی ) ابلاغ خواهد شد. 
3- درخواست کننده ( خواهان ) مکلف است در وقت تعیین شده با در دست داشتن شناسنامه عکسدار در کمیسیون تشخیص سن حاضر شود. 
4- در صورت عدم حضور خواهان چنانچه پرونده آماده برای اظهار نظر باشد کمیسیون تصمیم لازم را اتخاذ خواهد نمود و در غیر اینصورت درخواست وی رد می شود. لیکن خواهان می تواند درخواست مجدد به کمیسیون تسلیم نماید. 
5- کمیسیون می تواند در صورت لزوم صاحب سند را جهت معاینه و تعیین سن به پزشکی قانونی معرفی نماید. 
6- تصمیم کمیسیون تشخیص سن قابل اعتراض نخواهد بود. 
7- تصمیم کمیسیون تشخیص سن به متقاضی ( خواهان ) ابلاغ می شود. 
8- در صورت عدم مؤافقت کمیسیون با تغییر تاریخ تولد صاحب سند، درخواست مجدد پذیرفته نخواهد شد. 
9- اجرای تصمیم کمیسیون تشخیص سن در اسناد سجلی و شناسنامه مستلزم درخواست کتبی ( متقاضی ) خواهد بود. 

مراحل خدمت


مراحل خدمت

تاریخ آخرین به روزرسانی : 1403/07/08
نظر شما
لطفاً کد امنیتی که در عکس نشان داده شده، را وارد کنید کد امنیتی:
نظرات کاربران

شماره تماس واحد پاسخگو