معرفی خدمت
ادارات ثبت احوال و اتباع ایرانی می توانند موارد مصرحه در ماده 3 قانون ثبت احوال را در هیئت حل اختلاف مطرح نمایند .
قوانین ثبت احوال کشور در خصوص هیئت حل اختلاف ماده 3 :
- در مقر هر اداره ثبت احوال هیئتی به نام هیئت حل اختلاف مرکب از رئیس اداره ثبت احوال و مسئول بایگانی یا معاونین و یا نمایندگان آنان و یکی از کارمندان مطلع اداره مزبور به انتخاب رئیس اداره ثبت احوال استان تشکیل می شود.
وظایف هیئت حل اختلاف به قرار زیر است :
- تصحیح و رفع اشتباهات مأمورین ادارات ثبت احوال در تحریر اسناد هویتی (اعم از سند ولادت و فوت) یا نقل وقایع در اسناد و تغییر نام های ممنوع و ابطال اسناد موهوم و مکرر و اسناد مورد استفاده بیگانگان و ...
- تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات بعد از امضاء سند و قبل از تسلیم شناسنامه و گواهی ولادت یا وفات و تکمیل سند از نظر مشخصاتی که نامعلوم بوده است مندرج در ماده 29 این قانون.
- رفع اشتباهات ناشی از تحریر ضمن ثبت وقایع یا نقل مندرجات اسناد و اعلامیه ها و مدارک به دفاتر ثبت کل وقایع و سایر دفاتر.
- ابطال اسناد و شناسنامه هایی که بیگانگان مورد استفاده قرار داده اند و طبق ماده 44 اعلام می شود.
- ابطال اسناد مکرر و یا موهوم و تصحیح اشتباه در ثبت جنسیت صاحب سند و تغییر نام های ممنوع.
- حذف کلمات زاید ، غیر ضروری و یا ناشی از اشتباه در اسناد سجلی اشخاص.
ترتیب تقاضا و گردش کار دفاتر هیئت ها و نحوه رسیدگی و ابلاغ تصمیمات در آیین نامه اجرایی این قانون تعیین خواهد شد.
تبصره - تصحیح هر نوع اشتباه در تحریر مندرجات دفتر ثبت کل وقایع و وفات اگر قبل از امضاء باشد با توضیح مراتب در حاشیه سند به عمل می آید و امضاء کنندگان سند ذیل توضیح را امضاء خواهند نمود .( اصلاحی 1363/10/18)
ماده 4- رسیدگی به شکایات اشخاص ذینفع از تصمیمات هیئت حل اختلاف و همچنین رسیدگی به سایر دعاوی راجع به اسناد ثبت احوال با دادگاه شهرستان یا دادگاه بخش مستقل محل اقامت خواهان به عمل می آید و رای دادگاه فقط پژوهش پذیر است. مهلت شکایت از تصمیم هیئت حل اختلاف ده روز از تاریخ ابلاغ است.
تبصره - هرگاه سند ثبت احوال در ایران تنظیم شده و ذینفع مقیم خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه محل صدور سند و اگر محل تنظیم سند و اقامت خواهان هر دو در خارج از کشور باشد رسیدگی با دادگاه شهرستان تهران خواهد بود. نحوه اعلام نظر هیئت به شهروند در مراجعه حضوری بین 10 تا 15 روز و یا از طریق تماس تلفنی به متقاضی اعلام می شود . اگر درخواست الکترونیکی باشد نتیجه از طریق پیامک و ایمیل به شهروند اطلاع داده می شود. تحویل شناسنامه پس
از تقاضا اجرای رای به صورت حضوری می باشد.
ویژگی های خدمت
تغییر مشخصات هویتی
خدمات عمومی
مردم
حاکمیتی
کشوری
تقاضای گیرنده خدمت
مدارک مورد نیاز
- اصل شناسنامه،
کارت ملی،عکس،مدارک مربوط به سمت با توجه به نسبت در خواست کننده با صاحب شناسنامه .
- اصالتا:گواهی حکم رشد برای متقاضی زیر 10سال(این حکم توسط دادگاه صادر می شود).
- ولایتا:مدارک پدری یا جد پدری
- وکالتا: شناسنامه وکیل و اصل وکالتنامه
- قیوما: شناسنامه قیم و گواهی قیم نامه(که توسط دادگاه صادر می گردد)
- پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری (در دفاتر پیشخوان از طریق دستگاه کارتخوان)
نحوه مراجعه و دریافت شناسنامه
به ادارات ثبت احوال مراجعه نمایید .